کودتای خونین و نرم و مخملی !

-
سه هفته پس از انتخابات پرماجرا، صحنه‌ی سیاسی ایران همچنان داغ است. محافل هوادار محمود احمدی‌نژاد که از سوی شورای نگهبان پیروز انتخابات اعلام شد، کسانی را که به این نتایج معترض هستند به "براندازی" و تلاش برای انجام "انقلاب مخملی" و "فتنه‌گری" متهم می‌کنند.

بیش از همه اظهارات مسئولان نهادهای نظامی و انتظامی در جانبداری از نتایج اعلام ‌شده خبرساز است. در تازه‌ترین این اظهارات، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، حوادث بعد از انتخابات را "موجب زنده‌تر شدن انقلاب و تحکیم پایه‌های نظام جمهوری اسلامی" توصیف کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، جعفری روز یکشنبه، ۱۵تیر، در سخنرانی برای مسئولان سیاسی سپاه، با اشاره به "واگذاری مسئولیت کنترل اوضاع به سپاه و به دست گرفتن ابتکار عمل" از سوی این نهاد، گفت که این به‌هیچ وجه به معنای دخالت سپاه در سیاست نیست!

یکی دیگر سپاهیان، یدالله جوانی، رئیس اداره‌ سیاسی سپاه پاسداران است که با واژگانی صریحتر و تندتر گفت که در حوادث پس از انتخابات "چشم فتنه کور نشد و اکنون باید چشم فتنه را کور کرد و از حدقه درآورد."

جوانی که از تحلیل‌گران نشریه‌ی صبح صادق، ارگان سیاسی سپاه پاسداران است، در مصاحبه‌ای که ۲۰ روز قبل از انتخابات با این نشریه انجام داد صراحتاَ استفاده میرحسین موسوی و هواداران او از یک رنگ خاص ( رنگ سبز) را به تلاش برای انجام "انقلاب مخملی" تعبیر کرد و تهدید کرد که با این جریان برخورد خواهد شد.

رئیس اداره‌ی سیاسی سپاه گفته است که اینک در ایران دیگر بی‌طرف وجود ندارد و "جریان‌ها دو دسته‌اند: کسانی که مدافع و حامی انقلاب و نظام هستند و کسانی که در صدد براندازی هستند."

اظهارات مسئولان سپاه، چه پس از انتخابات سال ۱۳۸۴ و به ویژه در پی انتخابات اخیر 88 به عنوان نشانه‌ی بارزی از دخالت این نهاد و تشکل‌های وابسته به آن، همچون بسیج و نیروهای " لباس شخصی" در "مهندسی انتخابات" و به پیروزی‌ رساندن یک نامزد معین تلقی می‌شود. فضای امنیتی جاری در ایران و دستگیری‌ها و بازداشت‌های گسترده فعالان سیاسی و مطبوعاتی نیز جزیی از تلاش نهادهای یادشده برای تثبیت نتایج اعلام شده و مرعوب‌سازی منتقدان به این نتایج است.

موسوی :

میرحسین موسوی در جمع ۷۰ استاد دانشگاه، ۳ تیر، بار دیگر نتایج اعلام‌شده‌ی انتخابات را دستکاری شده اعلام کرده و دولت برآمده از این نتایج را فاقد مشروعیت دانسته و گفته است:
«از نظر چارچوب‌های سوری قانونی، دولتی در کشور تشکیل خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد. ولی فرقی که هست این هست که اگر دولت در دوره قبل ناکارامدی داشت و دروغ و دغل و هزار جور مسائل، مشکلاتی هم برای خودش و کشور ایجاد کرد، این دفعه مشکلی هم که اضافه میشود این هست که از عدم مشروعیت رنج خواهد برد ... این موقعیت دولت را در سطح بین الملل و در سطح داخلی بسیار آسیب‌پذیر خواهد کرد و چه بسا باعث میشود که دولت در چنین وضعیتی امتیازاتی هم به بیگانگان بدهد .... در مسائل داخلی هم همین طور، ما مشکلات بسیاری پیدا خواهیم کرد.»

موسوی همچنین در جمع خانواده‌های بازداشت‌شدگان سیاسی و مطبوعاتی با اشاره به اعتراض‌های گسترده به نتیجه‌ی اعلام‌شده‌ی انتخابات، گفت: "کم شدن اعتراضات یا ساکت شدن آن، اصل قضیه را از بین نمی‌برد و من فکر می‌کنم که این حرکت معترضانه ادامه پیدا خواهد کرد."

هیچ نظری موجود نیست: