تظاهرات سه شنبه 30 تیر 1388 در میدان 7 تیر تهران

( در 30 تیر ۱۳۳۱ پس از تظاهرات در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران ، محمد رضا شاه شرایط محمد مصدق را پذیرفت و دولت قوام السلطنه سقوط کرد.)

روز سه شنبه 30 تیر 1388 در میدان هفت تیر و خیابان کریمخان بین نیروهای ضد شورش و مردم درگیری هایی رخ داد و دهها نفر در میدان هفت تیر بازداشت شدند.
نیروهای ضد شورش همراه با لباس شخصی ها با ضرب و شتم مردم تلاش کردند مانع برگزاری تظاهرات آرام آنها شوند.
کسانی که که برای تجمع به میدان هفت تیر آمده بودند بیش از چند هزار نفر بودند، و نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
حضور نیروهای ضد شورش و لباس شخصی ها در میدان هفت تیر و خیابان های اطراف چشمگیر بود و با هجوم وحشیانه به مردم اجازه نمی دادند که هیچ تجمعی شکل بگیرد.

یکی از اعضای جبهه ملی ایران گفته است: نیروهای امنیتی تعدادی از اعضای جبهه ملی ایران را نیز در میدان هفت تیر بازداشت کرده اند.
حسین عزت زاده و اصغر فنی پور اعضای شورای مرکزی، حسین مجتهدی، علی قادری، حمید مجتبایی، حسین ریاحی، و آقای کمیلیان از اعضای جبهه ملی روز سه شنبه در میدان هفت تیر بازداشت شدند.

حدود بیست نفر دیگر از مردم نیز در میدان 7 تیر دستگیر شدند اما چون تجمع به خبابان های اطراف کشیده شد احتمالا افراد دیگری نیز در این خیابان ها بازداشت شده اند.

تجمع روز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت ۳۰ تیر ۱۳۳۱ برگزار شده است. جبهه ملی ایران دعوت کرده بود به مناسبت این روز پس از تجمع در میدان هفت تیر ، با اتوبوس به قبرستان کشته شدگان تحولات ملی شدن نفت در ابن بابویه حرکت کنند.


در ۳۰ تیر ۱۳۳۱ پس از تظاهرات در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران ، محمد رضا شاه مجبور شد که شرایط محمد مصدق را بپذیرد و دولت قوام السلطنه سقوط کرد.

هیچ نظری موجود نیست: