گزیده ای از سخنان رفسنجانی در نماز جمعه 26 تیر 88

گروهی در صفوف نخستین نماز جمعه با سر دادن شعارهای افراطی مانع آغاز خطبه‌ها شدند که با تذکر رفسنجانی مبنی بر اینکه نماز جمعه را آلوده نکنید، ساکت شدند.

رفسنجانی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت بخش بزرگی از مردم در نتیجه انتخابات تردید دارند و ما باد این تردیدها را از بین ببریم. باید راهی برای نجات از این وضعیت پیدا شود.

وی گفت که حضور مردم در خیابانها بود که کمر حکومت "مغرور و متکبر" محمدرضا پهلوی، شاه سابق ایران را شکست. و گفت: "جمهوری اسلامی لفظ تشریفاتی نیست. هم جمهوری است و هم اسلامی. باید این دو با هم باشند. اگر هر یک از این دو آسیب ببیند، دیگر انقلاب و جمهوری اسلامی نخواهیم داشت."

امام جمعه موقت تهران ضمن دعوت همه به حفظ وحدت اعلام کرد که برای فرونشاندن 'بحران'، چند پیشنهاد دارد که عمده ترین آنها حفظ اعتماد مردم به حکومت است. او گفت که این پیشنهادها را با برخی از اعضای مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در میان گذاشته است.

آقای هاشمی رفسنجانی گفت که نخست باید اعتماد را به عنوان هدفی مقدس به مردم بازگرداند و کل اجزای حکومت ایران باید در چارچوب قانون عمل کنند.

او افزود که باید فضایی فراهم شود که همه افراد بتوانند حرفشان را منطقی و بدون دعوا و مشاجره بیان کنند. آقای هاشمی از رادیو و تلویزیون دولتی ایران خواست که چنین فرصتی به مردم بدهد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه آخر نماز جمعه امروز تهران، ۲۶ تیرماه، با اشاره به حضور انبوه مردم در انتخابات گفت که «هدف مقدس ما بازگرداندن اعتمادی است که مردم را وارد میدان کرد».

رفسنجانی با توصیف خود به عنوان کسی که «لحظه به لحظه همراه انقلاب بوده» از قول آیت‌الله روح‌الله خمینی گفت که «مردم اگر همراه ما باشند همه چیز داریم» و ادامه داد که «اگر مردم راضی نباشند» حکومت غیرممکن است.

رفسنجانی از همگان خواست که در چارچوب قانون حرکت کنند. او مقصود خود از «همه» را «نظام، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و انتظامی و مردم یعنی معترضین» اعلام کرد.

«زندانی‌ها را اجازه دهیم که به خانواده‌هاشان برسند».

او ضمن آن که خواستار آزادی فوری تمام زندانیان پس از انتخابات شد هشدار داد که «نگذاریم که به خاطر زندانی بودن عده‌ای دشمنان ما ما را شماتت کنند».

آقای رفسنجانی همچنین گفت که باید با «آسیب‌دیدگان» حوادث پس از اعلام نتیجه انتخابات «همدردی و دلجویی شود».

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اعلام کرد که نیروهای امنیتی به دلیل ازدحام مردم در مقابل در بزرگ دانشگاه تهران اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز گفت نیروهای انتظامی برای متفرق کردن «ده‌ها هزار حامی میرحسین موسوی» که در این نماز جمعه شرکت کرده بودند از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرده‌اند.

یک شاهد عینی از حمله‌‌ی پلیس به شرکت‌کنندگان سبزپوش در خارج از محوطه‌ی دانشگاه تهران خبر داد. به موجب این خبر، نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک‌‌آور و استفاده از باتوم سعی کردند آنان را متفرق کنند. گزارش‌ها از جمعیت انبوهی حکایت دارند که خیابان‌های اطراف دانشگاه را پر کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: