انتشار گزارش تخلف انتخابات از سوی ستاد آقای موسوی


این گزارش در وبسایت متعلق به میرحسین موسوی انتشار یافته و در آن اتهام‌های سنگینی علیه برگزارکنندگان انتخابات مطرح شده است. در این گزارش از چاپ ۲۰ میلیون برگه‌ی رای اضافی سخن رفته که سرنوشت این ورقه‌های اضافی در ابهام قرار دارد. و نیز گفته می‌شود که صندوق‌های رای در آغاز رای‌گیری خالی نبوده‌اند.

مهندسی انتخابات در سه مرحله

گزارش سه صفحه‌ای ستاد میرحسین موسوی که مخاطب آن ملت ایران و افکار عمومی است، تخلفات انجام‌شده در انتخابات را در سه‌مرحله‌ی «قبل از انتخابات»، «هنگام رای‌گیری» و «هنگام اعلام نتایج آرا» دسته‌بندی کرده است. به نظر تهیه‌کنندگان گزارش، عمده‌ترین تخلف در مرحله‌ی پیش از انتخابات «استفاده وسیع و نامحدود از امکانات تدارکاتی، تبلیغاتی و نیروی انسانی دولتی» برای محمود احمدی‌نژاد یکی از نامزدهای انتخابات بود.

1 - در مرحله‌ی اخذ رای، مهمترین تخلف «چاپ انبوه و بی‌سابقه تعرفه‌ها» بود. گفته شده که در انتخابات اخیر بیش از ۵۹ میلیون برگه‌ رای چاپ شده بود. بنا بر گزارش ستاد موسوی، می‌بایست ۲۰ میلیون برگه از این تعداد موجود باشد، اما سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. ستاد موسوی همچنین می‌گوید، «گزارش‌هایی مبنی بر وجود تعرفه‌های بدون شماره سریال که در شب ۲۲ خرداد ۸۸ به چاپ رسیده است، وجود دارد که این امر در تاریخ انتخابات بی‌سابقه بوده است.»

وجود این همه تعرفه‌ی اضافی در حالی است که در روز رای‌گیری بسیاری شعبه‌های اخذ رای در استان‌ها با کمبود برگه‌های رای مواجه بودند.

2 - یکی دیگر از موارد تخلف در مرحله‌ی اخذ رای «تهیه و تأمین مهرهای انتخاباتی به میزان حیرت‌آور قریب به دو و نیم برابر تعداد شعب و نیز تحویل دو مهر به هر شعبه اخذ رأی» بود. به نظر ستاد موسوی، این اقدام غیرقانونی و زمینه‌ساز تقلبات فراوان بود.

3 - در خصوص تخلف انجام‌شده در مرحله‌ی اعلام نتیجه انتخابات، ستاد میرحسین موسوی نوشته است: «در این مرحله، سرعت عجیب اعلام نتایج نهایی آراء حتی در زمانی که رأی‌گیری در جریان بود، خبر از ارائه آماری غیرواقعی می‌داد. به ویژه وقتی در مرحله تجمیع، وجود نمایندگان نامزدهای غیردولتی کان لم یکن بوده و آنان هیچ اطلاع و نظارتی بر چگونگی تجمیع و اعلام آن نداشته‌اند و از شنیدن آمار رادیو اظهار تعجب نموده‌اند.»

جلوگیری از فعالیت نمایندگان موسوی

در ادامه‌ی گزارش کمیته‌ی صیانت از آرای ستاد موسوی آمده است، «طبق قانون حضور نمایندگان نامزدها، ، نمایندگان مهندس موسوی می‌توانستند از روز اول خرداد 88 در هیأت‌های اجرایی حضور یابند، اما در هیچ نقطه کشور به دلیل امتناع فرمانداران و دستور وزارت کشور، امکان حضور آنان تا روز رأی‌گیری ممکن نگردید.»

براساس گزارش ستاد میرحسین موسوی، در روز اخذ رای‌ نیز به اشکال مختلف مانع از حضور به‌موقع نمایندگان وی در شعبه‌های رای‌گیری شدند. موارد این تخلفات با جزئیات بیشتر در گزارش ستاد موسوی آمده است. در این گزارس هم‌چنین گفته شده، «از فعالیت قانونی بسیاری از نمایندگان مهندس موسوی در هنگام پلمپ کردن صندوق‌ها و رؤیت شناسنامه رأی دهندگان، جلوگیری می‌کردند و به تذکرات ایشان در ممانعت از تبلیغات غیرقانونی کاندیدای دولتی توسط بعضی از اعضا و نظار شعب وقعی نمی‌نهادند.»

در گزارش ستاد موسوی گفته می‌شود وضعیت صندوق‌های رای پیش از آغاز رای‌گیری شبهه‌ناک بوده و «هیچ اطمینانی وجود ندارد که صندوق‌ها قبل از پلمپ شدن، با آراء مورد نیاز و مهندسی شده از قبل، پر نشده باشد.»

براساس گزارش ستاد موسوی، نمایندگان نامزدهای رقیب به دلیل مانع‌تراشی‌های فرمانداری‌ها و نمایندگان وزارت کشور امکان حضور به‌موقع در شعبه‌های اخذ رای را پیدا نکردند و نمایندگانی که موفق به حضور شدند، غالبا با اصرار و تاکید غیرقانونی «راه ندادن» یا «اخراج» مواجه گردیدند.
-----
مجری انتخابات در ایران وزارت کشور است که در اختیار محمود احمدی‌نژاد است و احمدی‌نژاد خود از جمله‌ی نامزدهای انتخابات بود. نظارت بر برگزاری سالم انتخابات را نیز شورای نگهبان بر عهده دارد که دو تن از اعضای حقوق‌دان آن عضو کابینه‌ی محمود احمدی‌نژاد هستند. احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز یکی از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد است و حمایت خود را بارها به طور علنی مطرح کرده است.
-

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام من از سمنان تماس مي گيرم چرا اينجا هيچ خبري نيست/