چرا آذربایجان ساکت است؟ چرا آذربایجان برنمی خیزد؟ !

-
مهندس حسن شریعتمداری فرزند آیتالله شریعتمداری در نامه‌ای سرگشاده‌ مردم آذربایجان را خطاب قرار داده و از آنها خواسته است، به صف تظاهرات برای ابطال انتخابات بپیوندند.

وی در بخشی از این نامه میگوید:

«امروز ولی فقیه چنان آشکار و بی پروا اراده ولایت مطلقه خود را در برابر اراده ملت نهاده است و چنان به عیان خواست آنان را به سخره گرفته که آحاد ملت از خرد وکلان همکاری او را در تقلب انتخاباتی دریافته و سی سال پس از قیام شما این بار همگان در اعتراض به او در سراسر کشور به خیابانها ریخته اند .
امروز مانند سال ۵۷ چشم وطن به سوی شما دوخته است . نگوئید که آنروز تنها ماندید . امروز جای گله نیست.اوضاع حساس تر از اینها و وظیفه ما فرزندان آذربایجان سنگین تراز همیشه است.
تظاهرات با صلابت و مسالمت آمیز شما همواره نقش آفرین بوده است . دیروز شما را مجددا به خاک و خون کشیدند و در دانشگاه تهران ٬ تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان وایران فرزندان تان را زدند و کشتند . به شما از راه دور تسلیت میگویم .
نیروی انتظامی آذربایجان و سپاه وبسیج و شهربانی میدانند که نباید دست بسوی همشهریان وسایر هموطنانی که با مسالمت ابتدائی ترین حقوق خود را میخواهند دراز کنند. پدر من این کاررا یر آنان حرام کرده است. آنان دیر یا زود به شما خواهند پیوست . به آنان محبت کنید و فتوای پدرم را به آنان یادآوری نمائید تا از خواب غفلت بیدار شوند. این فتوی شامل همه نیروهای مسلح در سراسر ایران است. وظیفه شما نیروهای مسلح دفاع از هموطنانتان است ونه قلع و قمع آنان. »

او همچنین در مصاحبه با رادیو آلمان گفته است:

«تا به‌حال در تبریز و ارومیه و اردبیل و چند شهر دیگر تظاهراتی شده و دانشگاه و مردم حمایت کرده‌اند و چند نفر هم کشته شده‌اند. اما آن انتظاری که از آذربایجان به‌عنوان همراه همیشگی جنبش‌های اجتماعی ایران می‌رود، برآورده نشده است. سوال این است که چرا مردم آذربایجان این‌بار به شکل بسیار فعالی در این خیزش مردمی شرکت نمی‌کنند.

آذربایجان و آذربایجانی در ابتدای انقلاب بسیار فراتر ازاعتراض‌های امروز در ایران، به پا خاست و با ولایت فقیه و قانون اساسی که طبق آن یک ولی فقیه با اختیارات گسترده تعیین می‌شد، مخالفت کرد. آن اعتراض‌ها به شدت سرکوب شد. رهبری این اعتراض‌ها در تبریز و شهرهای دیگر قلع و قمع شدند. سال‌های سال مردم آذربایجان مورد بی‌مهری نظام قرار گرفتند. در آن زمان سایر شهرها نه تنها با آذربایجان همراهی نکردند، بلکه علیه مردم آن شعار دادند. دولت موقت اعلام کرد که اینها عده‌ای هستند که از جاهای دیگر آمده‌اند. رادیو تلویزیون به مردم آذربایجان اتهام‌های زیادی زد. در سال‌های گذشته انگار نوعی لجبازی با مردم آذربایجان شده و آنها به شکل‌های مختلف تحقیر شده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که باید در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی مراقب و محتاط باشند که مبادا دوباره آنها را در مواقع خطر جلو بیندازند.

این یک حساسیت است و من سعی کرده‌ام به مردم آذربایجان بگویم که الان این حساب‌ها را کنار بگذارند و حمایت از موسوی را حمایت از یک جنبش مدنی و در پشتیبانی از دمکراسی ببینند. امیدوارم به این پیشنهاد من پاسخ مثبت بدهند. آنها متوقع هستند با احساساتی که به آقای موسوی ابراز شد، ایشان هم دست به سوی مردم آذربایجان دراز کند.
خوب است که آقای موسوی از همه اقوام حمایت کند و بیانیه بدهد. این حق آنهاست و حساسیت‌ها را کم می‌کند. خیزش کنونی مردم الان یک سرمایه ملی است و می‌تواند شکاف‌های ملیتی و قومی را که نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده ترمیم ‌کند و وحدت ملی را تقویت کند. آقای موسوی می‌تواند با یک بیانیه از مردم آذربایجان، کردستان، عرب‌ها، بلوچ‌ها و اقلیت‌های دینی بخواهد از جنبش کنونی حمایت کنند.»

۱۴ نظر:

ناشناس گفت...

من بچه تبریز هستم .میدونید چرا آذربایجان ساکت هست؟
چون وقتی اینجا فرزندان آذربایجان را در جریان روزنامه ایران می کشتند حتی یه نفر از هیچ جای ایران نگفت چرا می کشید؟
می دونید چنذ نفرو اینجا کشتند چرا همه ساکت بودند؟

ناشناس گفت...

خواب دیدی خیر باشد
مردم غیور آذربایجان مانند همه ملت ایران پشت سر رهبری خود هستند و بینی خودفروخته گانی مانند تو را به خاک
می مالند

ناشناس گفت...

آخوندها اتحاد میان مردم استانها را از بین برده اند
این از سیاست کثیف حکومت اسلامی است
مردم آذری نسبت به کرد ها
کردها نسبت به عربها
عربها نسبت به بلوچها
بلوچها نسبت به لرها
همه نسبت به هم بیتفاوت شده اند
این وضع باید عوض شود.

ناشناس گفت...

ببینین...اینجا روزای اول اونقد کنترل بود که هیشکی جرات نکرد بره جلو...هر وقتم یکی میگف الله اکبر...میکوبیدن تو سرش...الانم واسه همین هیشکی پا نمیشه!
اگه حتی 500 نفر برن تو خیابونا...من با اینکه حتی سن رای دادنمم نرسیده ولی 501 امین نفر خودمم...

ناشناس گفت...

مردم غيور آذربايجان پيشنهاد ميكنم تااز پشت پردههاي سياست بطو كامل آشنا نشديد دست به هيچ اقدامي نزنيد ولي اگر روزي خواستيد قيام كنيد جهت گرفتن حق وحقوق از دست رفته خود بپاخيزيد واعلام استقلال آذربايجان را رسمي كنيد پارس جماعت بجز پارس كردن براي ما نفعي ندارن به اميد آذربايجان يك پارچه

ناشناس گفت...

از قدیم گفتن کافر همه را به کیش خویش پندارد.شماها خودتون دزد و جنایتکار و پستید فکر میکنید همه مثل خودتونن. 57سال ایران رو مثل یه فاحشه فروختین به آمریکا و انگلیس.چرا بحرین رو از ایران عزیز جدا کردید؟

سبز گفت...

خاك بر سر اونايي كه خامنه اي متقلب رهبره خودشون ميدونن كسي كه از ترسه اين كه بندازنش بيرون به گريه افتاد و ناتوانيشو و مريضيشو كشيد وسط. ترسو. من به عنوانه يه تبريزي كناره برادر و خواهرام هستم و ميزنم تو دهن كسي كه به هم وطنام ميگه خس و خاشاك.

سبز گفت...

كسي كه به مردمش ميگه خس و خاشاك به خاطر كون گهي كه داره لياقت ايران و نداره و لياقت پاك كردن كفش مردمو چه برسه به رياست جمهوري . مرتيكه ي ديكتاتور فك ميكنه كيه؟؟؟؟

ناشناس گفت...

سبز جان دمت خیلی گرم

ناشناس گفت...

سلام به همه من یه کردم میخواستم بگم

اگه کردها اعتراض نمیکنند واسه اینه

اگه به شما تیراندازی میکنن واسه ما

توپ و تانک میارن اما ما از این چیزا

نمیترسیم اگه اعتراضم نکنیم ما به اعتصا

بهای سراسری دست میزنیم به امید ازادی

ایران

ناشناس گفت...

کردها که پرچمدار مبارزه و آزادیخواهی هستند در ایران.
زنده باد کرد باغیرت.

ناشناس گفت...

شما دیگه چقدر خر هستید که دلتون رو به خاندان پالونی خوش کردین؟

ناشناس گفت...

سلام بر هموطنهای وطن پرستم.من یه ترکم و هیچوقت دوس ندارم وطنم تجزیه بشه.مرتب به شاهای بی عرضه ای که باعث شدن ایران عزیز هر لحظه کوچیکتر و ضعیفتر بشه نفرین میکنم.در این وانفسای سیاسی باید عاقل بود.میترسم بجای آزادی و استقلال آذربایجان بلای بدتر از اینا سرمون بیاد.طالب آزادی باشیم نه طالب تجزیه آذربایجان.اتحاد اولین شرط پیروزیهاست.واسه همتون تو هر جای ایران که هستید دعا میکنم.عید نوروزتون مبارک.دوستتون دارم

ناشناس گفت...

Salam be hameye baradaran,bebenid man khodam torke urumiyei hastam,inke khamenei khode sheytan ast shaki nist,avalan iran nabayad tajziye beshe,saniyan ta hala harchi engelab shode torka pishro budan va piruzesh ham kardan,mibim ke farsa tanhayi hich galati nemitunan bokonan,fek kardin torka kharan engelab konan,bad shoma godratro dast begerin, be 35 milyun tork irani migid khar,dar hali ke khodetunin.salesan ye ruzi mirese torka hukumat irano be dast migiran.