خاورانی دیگر- خاکسپاری پنهانی جنازه‌های بی ‌نام و نشان در بهشت زهرا

سایت نوروز، وابسته به جبهه‌ی مشارکت، در گزارش هولناکی فاش ساخته که پیکر ده‌ها تن از شهروندان تهرانی، بین ۲۱ تا ۲۴ تیرماه، بدون نام و مشخصات فردی در قطعه‌ی ۳۰۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شده است.

در این گزارش آمده که یکی از پرسنل زحمتکش بهشت زهرای تهران به خبرنگار نوروز گفته است: «در روزهای ۲۱ و ۲۴ تیرماه، جنازه‌هایی بدون نام و مشخصات و تحت تدابیر شدید امنیتی، به این قبرستان آورده شده و با صدور اجباری جواز دفن برای آن‌ها در قطعه‌ی ۳۰۲ به خاک سپرده شده‌اند».

با پیگیری خبرنگار نوروز از بهشت زهرای تهران، کاشف به عمل آمده که روز ۲۱ تیرماه در میان جوازهای دفن صادر شده در این گورستان، ۲۸ جواز بدون ذکر نام و نام‌خانوادگی صادر شده و همگی در قطعه‌ی ۳۰۲ به خاک سپرده شده‌اند. در تاریخ ۲۴ تیرماه نیز ۱۶ جواز دفن دیگر با شرایط فوق صادر شده است.


دفن شتابزده از وحشت انتشار خبر

سایت نوروز، وابسته به جبهه‌ی مشارکت، در گزارش هولناکی فاش ساخته که پیکر ده‌ها تن از شهروندان تهرانی، بین ۲۱ تا ۲۴ تیرماه، بدون نام و مشخصات فردی در قطعه‌ی ۳۰۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شده است.

گفتنی است که سایت نوروز در تاریخ ۲۴ تیرماه نیز به نقل از خانواده‌ی یکی از شهدای حوادث اخیر، از وجود ده‌ها جنازه در سردخانه‌ای در جنوب غربی تهران خبر داده بود. به گزارش نوروز، تحویل جنازه‌های منجمد به خانواده‌ها در روزهای بعدی، این خبر را تا حدودی مورد تایید قرار داد.

نوروز یادآور شده که اجساد در سردخانه‌های پزشکی منجمد نمی‌شود، اما به این دلیل که این جنازه‌ها در سردخانه‌های صنعتی نگهداری شده بودند، منجمد شده و فرم خود را از دست داده بودند. طبق گزارش نوروز، «به نظر می‌رسد که وحشت از انتشار اخبار مربوط به جنازه‌ها در سردخانه‌های صنعتی باعث شده که جنازه‌ها را بدون شناسایی به بهشت زهرا ببرند و به خاک بسپارند».

نوروز همچنین اعلام کرده که هیچکدام از مسئولین بهشت زهرا حاضر به پاسخگویی در مورد این اجساد نبوده‌اند، ولی با همکاری برخی از پرسنل با خبرنگار نوروز، شماره‌ی جواز دفن در اختیار خبرنگار نوروز قرار گرفته و در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

فراخوان برای کشف هویت اجساد

«موج سبز آزادی» نیز با اشاره به این گزارش، فراخوانی برای کشف هویت ده‌ها پیکر بی‌نام و نشان مدفون شده در بهشت زهرا منتشر کرده و نوشته است: «این فاجعه بدان معناست که عده‌ای از خانواده‌های چشم به راه تا ابد باید منتظر بازگشت عزیزی باشند که در یکی از این دو روز سیاه در گورستان به طور پنهانی دفن شده است».

«موج سبز آزادی»، از همه‌ی «هموطنان با وجدانی که در بهشت زهرا مشغول به کارند» و اطلاعاتی در این زمینه دارند دعوت کرده است تا برای افشای هویت و مشخصات این مدفون‌شدگان بی‌نام و نشان همکاری کنند و خانواده‌های این درگذشتگان را از نگرانی و چشم‌انتظاری نجات دهند.

هیچ نظری موجود نیست: