گزارشی از ايران : « شکنجه در دولت الله »

-
هفته‌نامه‌ی "اکونومیست": احمدی‌نژاد می‌گوید با ۶۳ درصد آرا پیروز شده است، آیت‌الله خامنه‌ای پشتیبان اوست، نیروهای نظامی و امنیتی حافظ او هستند، رسانه‌های دولتی مبلغ اویند، اکثریت مجلس هم از او هواداری می‌کند. اما، با وجود این حمایت‌ها، وضع برای دولت اسلامی چندان خوب نیست. بحران شدید است.

دو مشکل بزرگ احمد‌ی‌نژاد در آغاز دوره‌ی دوم: شکاف در بالا و نارضایتی در پایین. در مراسم تحلیف بخشی از بالایی‌ها حضور نداشتند و همزمان با آن گروهی از مردم در حال تظاهرات علیه رژیم بودند.
به نظر نویسنده‌ی اکونومیست این مشکلات، دولت جمهوری اسلامی را هم در عرصه‌ی اقتصاد و هم در عرصه‌ی سیاست خارجی فلج می‌کند.

گزارشی از زندان

اکونومیست نوشته است که دیگر اغلب ایرانیان می‌دانند که در زندان‌های رژیم چه می‌گذرد. این نشریه در شماره‌ی این هفته‌ی خود فهرستی از زندانیان مشهور را چاپ کرده است. در اکثر گزارش‌های نشریات بین‌المللی در مورد ایران، به زندان و شکنجه و اعدام توجه ویژه‌ای می‌شود.

روزنامه‌ی آلمانی "تاگس اشپیگل" گزارش تکان‌دهنده‌ای در این مورد انتشار داده که عنوان آن «شکنجه در دولت الهی» است. گزارش با مشاهدات عینی یکی از زندانیان کهریزک آغاز می‌شود: «دانشجوی ۲۱ ساله را نزدیک دانشگاه تهران دستگیر کردند. هنگامی که دو اتوبوس حامل دستگیرشدگان وارد زندان پلیس در کهریزک شدند، فورا دهها نگهبان به جان زندانیان افتادند، لباسشان را بر تنشان دریدند، آب بر آنان پاشیدند و شروع به زدنشان با کمربند و زنجیر کردند.»

دانشجوی دستگیرشده می‌گوید: «دیگر رمقی در بدنمان نماند. آنقدر ضعیف بودیم که نمی‌توانستیم روی پایمان بايستيم.»

تاگش اشپیگل می‌نویسد که این تازه اول ماجرا بوده است. دستها را با قیر مذاب سوزانده‌اند، افراد را از گردن تا آستانه‌ی خفگی آویزان کرده‌اند. به عده‌ای هر روز تجاوز کرده‌اند.

کابینه‌ی پاسداران

در اکثر تحلیل‌ها در مورد ایران به این نکته توجه داده می‌شود که نظامیان در نظام سیاسی ایران مدام قدرتمندتر می‌شوند. "زوددویچه تسایتونگ" در مقاله‌ای با عنوان «احمدی‌نژاد، رسیده به هدف» می‌نویسد که در کابینه‌ی دوره‌ی اول ریاست جمهوری احمد‌ی‌نژاد ۱۳ نفر از کل ۲۱ عضو کابینه سابقه‌ی پاسداری داشته‌اند. خود احمدی‌نژاد نیز مدتی عضو سپاه بوده است. به نظر تحلیل‌گر این روزنامه انتظار می‌رود در کابینه‌ی جدید بر تعداد پاسداران اضافه شود.


هیچ نظری موجود نیست: