در خواست برکناری خامنه ای توسط نمایندگان ادوار مجلس از مجلس خبرگان

-
مجمع نمایندگان ادوار مجلس، از تشکل های اصلاح طلب، در نامه به اکبر هاشمی رفسنجانی، می گوید از آنجا که بسیاری از اقدامات اخیر نهادهای زیر نظر آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، مجلس خبرگان رهبری باید «وفق قانونی» اصل ۱۱۱ قانون اساسی را بررسی کند.

اصل ۱۱۱ قانون اساسی ایران می گوید: «هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود بر کنار خواهد شد» و تشخیص این امر بر عهده مجلس خبرگان رهبری است.

اصل ۱۰۹- شرایط و صفات‏ رهبر: ۱ - صلاحیت‏ علمی‏ لازم‏ برای‏ افتا در ابواب‏ مختلف‏ فقه‏. ۲ - عدالت‏ و تقوای‏ لازم‏ برای‏ رهبری‏ امت‏ اسلام‏. ۳ - بینش‏ صحیح‏ سیاسی‏ و اجتماعی‏، تدبیر، شجاعت‏، مدیریت‏ و قدرت‏ کافی‏ برای‏ رهبری‏. در صورت‏ تعدد واجدین‏ شرایط فوق‏، شخصی‏ که‏ دارای‏ بینش‏ فقهی‏ و سیاسی‏ قوی‏ تر باشد مقدم‏ است‏.

مجمع ادوار نمایندگان مجلس، که متشکل از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی است، در نامه خود از رویکرد نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده و بررسی اقدامات نیروهای امنیتی و نظامی زیر نظر رهبر را در جریان اعتراضات اخیر، خواستار شده است.

این تشکل اصلاح طلب همچنین تصریح کرده است: «مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی لزوم بررسی های قانونی وفق اصل ۱۱۱ قانون اساسی را که از وظایف خبرگان رهبری است مورد درخواست قرار داده و از حضرتعالی انتظار دارد که بنا به وظیفه و رسالت قانونی اقدامات لازم را به عمل آورید.»

طی روز های اخیر این دومین درخواست از مجلس خبرگان رهبری برای بررسی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

آیت الله علی محمد دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، نیز روز چهارشنبه برای «احقاق حق مردم» و «اعاده حیثیت از مرجعیت» خواستار برگزاری علنی نشست این مجلس شد.
دستغیب نوشته بود: "اینجانب صادقانه و خیرخواهانه عرض می کنم تا دیر نشده خبرگان برای اعاده حیثیت از مرجعیت، تشکیل جلسه دهد آن هم علنی و مطالب بررسی گردد و به خواست مردم که همان قانون اساسی است جواب داده شود و به شکایات آنها به وسیله نمایندگان آنها یعنی آقای موسوی و آقای کروبی رسیدگی شود".

«محاکمات استالین»

مجمع ادوار نمایندگان همچنین با اشاره به این که «مصادره آرای مردم، انتخابات ۲۲ خرداد را به یک تراژدی تبدیل» کرد، نوشته است: «بازگویی وقایع پس از بیست ودوم خرداد ماه که با یورش عناصر نظامی، انتظامی، بسیجی و لباس شخصی و اطلاعاتی و به خاک و خون کشیدن تعدادی از مردم بی دفاع و سپس بازداشت گسترده اهل قلم و فعالان سیاسی و نخبگان و مردم عادی و اعمال وحشیانه ترین رفتارها نسبت به آنها و نمایشگاه دادگاه صد نفری که یادآور محاکمات استالین است دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد.»

مجمع ادوار نمایندگان اضافه کرده است: «چگونه می شود باور کرد که داستان شکنجه ها و رنج ها و آزارهای بازداشت شدگان کهریزک رنج بارتر و غم انگیز تر از گوانتانامو و ابوغریب تحت تصدی اشغالگران آمریکایی باشد.»

به دنبال تایید خبر مرگ محسن روح الامینی، فرزند مشاور محسن رضایی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در بازداشتگاه کهریزک، رهبر ایران دستور داد این بازداشتگاه که زیر نظر نیروی انتظامی بود تعطیل شود.

مخالفان می گویند که در این بازداشتگاه، زندانیان تحت شرایط بسیاری بدی و در سوله های فلزی نگهداری می شدند و از سوی اراذل و اوباش مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می گرفتند.

مجمع ادوار نمایندگان همچنین با اشاره به نامه مهدی کروبی، از نامزدهای معترض انتخابات، به اکبر هاشمی رفسنجانی درباره بررسی احتمال تجاوز به بازداشت شدگان اخیر در زندان ، گفته است: این واقعه «داستان تعدی اتباع دولت مهاجم نسبت به اتباع کشور مورد اشغال نیست، بلکه تراژدی بزرگی است که در زندان های جمهوری اسلامی به وقوع پیوسته است. روشن است که نمی توان در برابر این وقایع شوم سکوت پیشه کرد.»

مجمع ادوار نمایندگان در ادامه تصریح کرده است: طبق اصل ۱۰۷ قانون اساسی علاوه بر تساوی رهبر با سایر افراد کشور درمقابل قانون، رهبر همه مسؤلیت های ناشی از ولایت امر را بر عهده دارند و به موجب اصل ۵۷ قانون اساسی قوای سه گانه کشور زیر نظر رهبر فعالیت می نمایند. پاسداری از قانون اساسی و حقوق مردم و توجه به وظایف خبرگان رهبری از نکته هایی است که بیش از هر چیز وظیفه و مسؤلیت شمارا سنگین تر می نماید».

در جریان اعتراض های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاییه، چهار هزار نفر از فعالان سیاسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نیروهای امنیتی و بسیجی بازداشت و تعداد زیادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

در دو ماه گذشته گزارش های زیادی از بدرفتاری شدید با زندانیان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنین قتل تعدادی از بازداشتی ها زیر شکنجه منتشر شده است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان ستادهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی می گویند دست کم ۶۹ نفر در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کشته شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: