ترک مجمع عمومی سازمان ملل از سوی اکثریت نمایندگان جهان - و واکنش روزنامه های لبنان و حزب الله به جنبش سبز ایران و شعار نه غزه نه لبنان

-
دی ولت می‌نویسد: «در حالی‌که احمدی‌نژاد بانیان جنگ در افغانستان و عراق را نفرین می‌کرد، با یادآوری از حامیان صدام در جنگ علیه ایران و سرنوشت شوم کنونی آنان در عراق، پوزخند بر چهره‌اش بدل به لبخند می‌شد. جنون محمود احمدی‌نژاد خونسردانه و کنترل‌شده است. او سخنان جنون آمیز و پر از نفرت خود را با نام مردان مقدسی همچون عیسی مسیح و حضرت محمد و عباراتی همچون آزادی، صلح، عدالت، امنیت و معنویت آذین گرفته بود». بدین خاطر مفسر دی ولت در پایان نتیجه می‌گیرد، «یاوه‌گویی‌های احمدی‌نژاد در مقایسه با هذیان‌گویی‌های قذافی بیش از آنکه مسخره و سرگرم‌کننده باشند، تهوع آور و خطرناک‌اند.»

«در حالی‌که مهملات و یاوه‌گویی‌های دیکتاتور لیبی علیه توطئه‌گران جهانی با مزه‌پرانی و لودگی همراه بود، سخنان احمدی‌نژاد همچون نمایش اعمال یک جلاد به نظر می‌رسید.»

چند دقیقه‌ پس از خروج هیئت کانادایی، نمایندگان آمریکا نیز جلسه ترک کردند و پس از چند ثانیه آلمان و نیوزلند و دیگر کشورها. هیئت دیپلماتیک لبنان به ریاست میشل سلیمان، رییس‌جمهور این کشور، نیز در کنار ۱۴۴ هیئت دیپلماتیک دیگر، سالن مجمع عمومی سازمان ملل را هنگام شروع سخنرانی محمود احمدی‌نژاد ترک کردند. در مدت کوتاهی حدود نیمی از هیئت‌های نمایندگی، مجمع عمومی را به نشانه اعتراض ترک کردند. تنها نمایندگان کشورهایی همچون لیبریا، آندورا و غیره در سالن باقی ماندند. به گفته دی ولت این شکست دیپلماتیک در «تبلیغات داخلی» در تهران نیز قادر به رتوش و ترمیم نیست.

احمدی‌نژاد حملاتش را به «گروه کوچکی» آغاز کرد، که با کشاندن مردم به «بردگی» تلاش دارند، بلندپروازی‌های «نژادپرستانه‌ی» خود را ارضاء کنند. منظور احمدی‌نژاد از این گروه کوچک اسراییل بطورمشخص و یهودیان بطور کلی بود. دراین نمایشنامه ساده‌انگارانه، فلسطینی‌ها نیز نقش قربانیان را ایفا می‌کردند.

---------------------

حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان طی سخنانی گفت: «خدا را شکر که احمدی‌نژاد بار دیگر رییس‌جمهور ایران شد و وی بدون توجه به هر چیزی به راه خود ادامه می‌دهد. ملت ایران در روز قدس به خیابان‌ها ریخته و به همه دنیایی که منتظر شکست و فروپاشی نظام بودند گفتند که ما با فلسطین و غزه و مقاومت هستیم و از کسی که می‌گوید اسراییل باید از صفحه روزگار محو شود، حمایت می‌کنیم».

وی همچنین گفت: «من ایران و رهبر فرزانه و با تدبیر، رییس‌جمهور و ملت آگاه آن را خوب می‌شناسم. این ایران امکان ندارد که دست از ملت‌های منطقه و جنبش‌های مقاومت در منطقه بردارد. هر کسی که بر خارج شدن ایران از این دایره تکیه می‌کند، شکست خورده است».

اما، رسانه‌های لبنانی بدون توجه به اظهارات سید حسن نصرالله، شعار سر داده شده توسط بخشی از مردم ایران در روز قدس (نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران) را در صفحه نخست خود درج کرده و آن را نشانه‌ای بر تغییر اجباری سیاست‌های ایران در آینده دانستند.

-

هیچ نظری موجود نیست: