خبر تازه در مورد دریافت رشوه 35 میلیون دلاری مهدی هاشمی

-
خبرگزاری فارس از قول وزرات دادگستری آمریکا اعلام کرد، سه سال تلاش مداوم استات اویل برای اصلاح عملکرد سوء خود در گذشته منجر به صرف نظر کردن از اتهامات این شرکت در مورد پرداخت رشوه در یک قرارداد مربوط به ایران شده است.
به گزارش فارس، دولت آمریکا پیگرد قضایی شرکت نفتی استات اویل در مورد یک پرونده رشوه خواری در ایران را که به سال 2002 بر می گردد متوقف کرده است.
بر اساس [گزارش رویترز] یک مقام شرکت نروژی استات اویل گفت توافقی با کمیسیون سهام و اوراق بهادار آمریکا، وزارت دادگستری و دفتر دادستانی این کشور حاصل شده است که بر اساس آن موضوع معامله استات اویل با موسسه هورتون حل و فصل شده است.
استات اویل متهم است در سال 2002 و از طریق یک موسسه مشاوره نفتی به نام هورتون که مقر آن در لندن قرار دارد برای دستیابی به امتیازات نفتی در ایران مبالغی را به عنوان رشوه پرداخت کرده است. گفته می شود این رشوه به یکی از آقازاده ها در ایران به نام (م.ه) که ظاهرا نقش مهمی نیز در بروز اغتشاشات بعد از انتخابات داشته است پرداخت شده است. مبلغ این رشوه نیز 35 میلیون دلار بوده است.
استات اویل در سال 2006 به دلیل نقض قوانین ضد فساد آمریکا از سوی دستگاه قضایی آمریکا محکوم به پرداخت 10.5 میلیون دلار به عنوان جریمه شد. وزارت دادگستری امریکا در آن زمان برای توقف ادامه پیگرد این شرکت موافقت نامه ای را با آن امضا کرد که بر اساس آن استات اویل موظف شد طی سه سال اقداماتی را انجام دهد.
معاون دادستان کل امریکا در امور جنائی طی بیانیه ای اعلام کرد: پرداخت رشوه به مقامات خارجی و تلاش برای پنهانکاری پرداخت ها یک رویه عملیاتی عادی محسوب نمی شود.
این بیانیه افزوده است: سه سال تلاش مداوم استات اویل برای اصلاح عملکرد سوء خود و ناکامی پایبندی به مقررات در گذشته منجر به صرف نظر کردن از اتهامات این شرکت در مورد پرداخت رشوه شده است.
استات اویل در سال 2004 نیز در نروژ به 20 میلیون دلار جریمه به دلیل پرداخت رشوه به این فرد ایرانی محکوم شد.
در آن زمان مقامات ارشد استات اویل از جمله مدیر اجرایی و رئیس اکتشاف و تولید بین المللی از مقام خود عزل شدند.
30 آبان

هیچ نظری موجود نیست: