وصیت نامه " محمد رضا شاه آریامهر " ، به بیان شهبانو فرح پهلوی

،

شاهنشاه آریامهر در آخرین هفته های حیات ، در بستر بیماری و در شرایطی غم انگیز و در اوج تلاش مبارزه با بیماری هولناک خود ، با مزاجی رنجور ، ولی با عظمت روحی ستایش آمیز در ساعات متناوب ، سخنانی ایراد و رهنمونهایی فرمودند که مجموعه این تقریرات به صورت پیام زیر تدوین میگردد ؛ باشد که این نوشته ، ترجمان مکنونات درونی و گواه ایران پرستی ابر مرد تاریخ شاهنشاهی ایران که افتخار همسری او را داشته ام بر صحیفه روزگار نقش بندد :

" در اين هنگام كه دور از خاك وطنم در چنگال اين بيماری جانكاه آخرين روزهای زندگی خود را سپری ميكنم ، به عنوان پادشاه ايران زمين اين پيام را به ملتم كه در شوم ترين دوران تاريخی وطنش روزگار تيره ای را ميگذراند ميفرستم . همانند هر مسلمان معتقدی كه در آستانه مرگ از وجدان پاك و صفای كامل روح برخوردار است خداوند بزرگ را به شهادت ميطلبم ، از آن وقت كه صرفا به خاطر جلوگيری از خونريزی هموطنانم ناچار خاك ايران را ترك كردم آنی از فكر سيه روزی تدريجی ملتم ، و مخصوصا اندوه رقت بارشهادت وطن پرستان با نام و گمنامی كه سينه های فراخ خود را در مقابل جوخه های آتش جلادان قرار داده اند فارغ نبوده و با تار و پود وجودم اين رنجهای روز افزون را احساس كردم و در این رهگذر از تقدیر خود رضایت دارم ، که در این دوران آوارگی ضربات تازیانه سرنوشت ، این رنج ملی را بر روح و جسم رنجور من نیز کوفته است ... شگفت اتفاقيست ، در همان لحظاتی كه قلب من از حركت می ايستد ، قلوب افسران دلاورارتش من نيز كه در تكاپوی نجات وطن بوده اند ، پياپی آماج گلوله های دشمنان ايران قرار ميگيرند ، من این تقارن را به پیوند معنوی ناگسستنی که بین خودم و این ارتش که ناجوانمردانه در بستر یک دسیسه ضد ملی و میهنی قرار گرفت ، وجود دارد ، تعبیر میکنم . وبرای اينكه چنين پيوندی جاودان ماند ، توصيه ميكنم كه بعد از نجات كشورم ، كالبدم درگورستان اين شهيدان جانباخته وطن ، مدفون گردد ... من در اين دقايق واپسين شيرينی خاطرات افق ايران عزيز را كه به آن عشق مي ورزم ، در برابر تلخی زهراگين مرض جانسوز قرار داده ام . خاطره شاليزارهای كرانه های دريای خزر ، و مرغزارهای ديلم ، خاطره قله های پربرف سبلان و سهند آذربايجان ، خاطره كوهستانهای سبز و خرم زاگرس كردستان ، و هامونهای عريان بلوچستان ، خاطره اروندرود خوزستان و هيرمند سيستان ، خاطره دشت ارژن فارس ، خاطره حاشيه های كوير سوزان خراسان و كرمان ، خاطره شهركها و دهستانهای ساحلی خليج فارس ، خاطره كوچ عشاير دلير و فداكار و بطور كلی با انديشه همه گوشه و كنار آن سرزمين مقدس و مردم پرتلاش و پرتوان آن ، چشم از جهان .. فرو ميبندم .

به یاد داشته باشیم که صفحات تاریخ وطن ما ، فراز و نشیب های فراوانی را در خود حفظ کرده است ؛ ولی همچنان که حمله اسکندر ، هجوم مغول ، فتنه افغان و اشغال متعدد بیگانگان ، قادر نشدند مشعل فرهنگ و تمدن باستانی ایران را خاموش کنند ؛ مطمئن هستم شعله های فروزان این تمدن و فرهنگ در پرتو انوار خیره کننده خود بر این سیاهی اندوهبار چیره خواهد شد ، و یک رستاخیز ملی افتخارات نسل حاضر را در تاریخ درخشان ایران ثبت خواهد کرد .

من سرنوشت کشور را به قانون اساسی می سپارم . این قانون اساسی ودیعه گرانبهایی است که انقلاب مشروطیت به ملت ایران ارزانی داشته است ، و به همین جهت صیانت و احترام به اصول آن که بنیان تمامیت ارضی و استقلال میهن ماست و همچنین شالوده حاکمیت ملی ، متکی بر قومیت تاریخی و مبانی اعتقادات مذهبی مردم این سرزمین بر اساس آن استوار است ، بر همه آحاد کشور از واجبات ملی است و پاسداری از آن را به پسرم تاکید میکنم .

امیدوارم او که اینک در عنفوان جوانی است و جوهر وجودش مانند هر جوان ایرانی دیگر سرشار از غرور ملی است ، با درک حقایق این تجربه تلخ تاریخی که ملت ایران به بهای گرانی اندوخته است ، پند زمانه را بیاموزد و فقط به اتکای احدیت متعال و پشتیبانی نیروی مردم و همگامی با آن ، پرچم مقدس سه رنگ ایران زمین را در اهتزاز و سرافراز نگه دارد .

ولیعهد جوان را به ایزد توانا و ملت بزرگ ایران میسپارم .

این آخرین اراده من است . "

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

شتر در خواب بیند پنبه دانه ........
برو دنبال رقاصی هایت

ناشناس گفت...

من جوان 22 سا له هستم و جهوری خواه هستم و هرگذ زیر بار سلطنت یا بهتر بگیم ننگ نمی روم.وسلام.از ایران

رزا گفت...

سلام يه حرف براي اون جوان 22 ساله تول بره ياد بگيره هرگز با كدوم ز نوشته ميشه!!!!بعدش بسه ديگه جمهوري خواستين اينم جمهوري اسلامي تون ديگه چي از جون اون بد بختا مي خواين ؟؟؟؟؟؟؟؟

Peyman گفت...

یک مثل قدیمی‌ میگه: "وای به حال مردمی که شاهشون توی غربت بمیره"، و حقیقتا که همینطوره. انقلاب ایران درست مثل این بود که فرزندان یه خوانواده پدر رو با لگد از خونه بیرون کنن، و بعد از یک مادر (کشور، یا مام وطن) رو به یه مرد لات و بی‌ سر آاوو پا تسلیم کنن!

گاهی اوقات با خوندن بعضی‌ نظرها بهتر میفهمم که چرا مردم ما هنوز موفق نشدن از این وضعیت شوم رهایی پیدا کنن. ما به نوعی اسیر درد بی‌ انصافی خودمون هستیم! فقط خدا به دادمون برسه.

ناشناس گفت...

شاهنشاه خدا بیامرز گفت من کشور را ترک کردم که خون و خونریزی راه نیفته غافل از این بود که با واگزار کردن کشور چقدر در جنگ ایران و عراق خون ریخت و چقدر دولت جدید خون ریخته و دارد میریزد که ما خبر نداریم. شاید اگر شاه کشور را ترک نمیکرد هیچ وقت صدام جرات حمله به ایران را نداشت با افسران کار آزموده و ارتش قوی . که با ترور افسران ارشد توسط رژیم جدید و احساس صدام از حرج و مرج در ارتش ایران این اتفاق افتاد.
در هر حال ایشان مسئول این همه جنایت است

mojtaba mostafavi گفت...

سلام ، رهبر عزیز حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند آزادی سخن و تظاهرات برای مصر ییها و تونسیها و همچنین مردم لیبی حلال است ، فقط می‌خواهم بپرسم آیا این آزادی فقط برای سنی هاست یا برای شیعیان هم هست ؟ چیزی که خیلی واضح است اینکه کشتن مسلمآنانی‌ که فقط آزادی حقیقی میخواهند دوباره مد شده ، چه در خارج و چه در مملکت خودمآن.

ناشناس گفت...

چی بگم که نگفتنش بهتره!

ناشناس گفت...

امیر میگه عاقبت قدر نشناسی میشه الان برای شادی روح شاهنشها اریا مهر فاتحه باهم تلاوت میکنیم وبرای همه خدماتی که برای ایران انجام داده از روح پرفنوحشی تشکرمیکنیم

محمد گفت...

ایکاش متحد بودیم ایکاش ترسو کنار میزاشتیم ما ایرانیم و به خاطر سر سختیمونه که معروفیم اما ببینید چطور تن به ذلت دادیم هر کاری میخوان دارن باهامون میکنن حرف قشنگی زد دوستمون پدر رفت و ما یتیم شدیم

مهري گفت...

درود بر روان پاكش اميدوارم امروز شاهد وضعيت ما نباشد . در كشور پادشاهان شاه هرگز نميميرد.

Unknown گفت...

خداوند رحمت کنه شاه بزرگ ایران را ...