در پرسش و پاسخی که در سایت شخصی آقای کدیور منتشر شده، آیت الله منتظری در پاسخ به پرسشی در باره از بین رفتن شرایط مندرج در قانون همچون عدالت، امانتداری و تدبیر برای مناصبی مانند ولیفقیه اظهار داشته است:
« از بین رفتن هریک از شرایط مذکور در سؤال که شرعاً و عقلاً در صحت و مشروعیت اصل تولیت و تصدى امور عامهجامعه دخیل است خود به خود و بدون حاجت به عزل، موجب سقوط قهرى ولایت و تصدى امر اجتماعى و عدم نفوذ احکامصادره از سوى آن متولى و متصدى مىگردد.»
در پاسخ به پرسشی دیگر، درباره علائم شرعی «ولایت جائر» آیت الله حسینعلی منتظری نوشته است: جور، مخالفت عمدی با احکام شرع و موازین عقل و میثاقهای ملی که در قالب قانون درآمده باشد، و کسی که متولی امور جامعه است، بدین گونه مخالفت میورزد، « جائر » و ولایتش « جائرانه » است.
آیت الله منتظری همچنین تاکید کرده است، که در صورتی که متصدی، شرایط لازم را از دست بدهد، دیگر نمیتواند برای توجیه «مشروعیت تولیت و زمامدارى» خود بر اصولى مانند «حمل بر صحت و اصالت برائت» استناد کند، «بلکه وى باید براى اثبات عدم تخلف از شرع و قانون و احقاقحقوق مردم و بقاء بیعت اکثریت مردم با او، بیّنهاى معتبر و دلیلى معقول براى مردم بیاورد و آنان را راضى کند.»
این مرجع تقلید پیشتر در بیانیه ای تأکید کرده بود: «اینکه عدهای نسبت به حکومت خودی بوده و بتوانند دست به هر جنایتی بزنند، به خوابگاه دانشجویان حمله نموده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و از طبقه بالا به پایین پرتاب کنند، قتلهای زنجیرهای را انجام دهند و فرهیختگان این ملت را وحشیانه ترور نمایند و از مجازات مصون باشند، با هیچ دین و آیینی سازگار نیست.»
«ترس از صاحبان قدرت شرک است»
وی در پاسخ به سوالی در باره «وظیفه شرعى مردم در قبال چنین متصدیانى»، که به گفته وی «شرعاً و عقلاً تولیت و تصدى امر اجتماعى را از دست دادهاند» اظهار داشته است، مردم باید بر اساس قاعده «امربهمعروف و نهىازمنکر» در حد توان خود برای برکناری چنین مسئولانی تلاش کنند.
محسن کدیور که خود یک روحانی است، از آیت الله منتظری در مواردی چون مشارکت در کشتار مردم و برخورد خشونت آمیز با آنها، سلب آزادی و جلوگیری از اطلاع رسانی و همین طور شهادت دروغ به عنوان «گناهان کبیره» نام برده و خواستار توضیخ نسبت آنها با «عدالت» به عنوان یکی از مهمترین شرایط تصدی پست ولایت فقیه شده است.
آیت الله منتظری در پاسخ گفته است:« ارتکاب همه معاصى نامبرده یا اصرار بر برخى از آنها از بارزترین و گویاترین شواهد فقدان عدالت و از مصادیقآشکار ظلم و بىعدالتى است.»
این مرجع تقلید شیعیان همچنین با رد استدلال مقامهای جمهوری اسلامی ، که معمولاً در مواجهه با مخالفتها و تهدیدها میگویند، « حفظ نظام از اوجب واجبات است»، تاکید کرده است، حفظ نظام به خودى خود نه موضوعیت دارد و نه وجوب آن وجوب نفسى است.
«نظامى که گفته مىشود، حفظ آن از اوجب واجبات است، نظامى است که طریق و مقدمه و بر پا کننده عدل و اجراء فرائضشرعى و مقبولات عقلى باشد.»
وی در بخش دیگری از پاسخهایش به پرسشهای محسن کدیور از آنچه آن را «حاکمیت بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن وبازداشت و شکنجههاى قرونوسطایی و استالینى و ایجاد خفقان و سانسور روزنامهها و اخلال در وسائل ارتباطى و زندانى کردنعقلاء و نخبگان جامعه به بهانههاى واهى و تحمیل اعتراف به امور خلاف واقع بهویژه در زندان» خوانده، به شدت انتقاد کرده و بر غیر شرعی و فاقد اعتبار بودن چنین حاکمیتی تاکید کرده است.
« از بین رفتن هریک از شرایط مذکور در سؤال که شرعاً و عقلاً در صحت و مشروعیت اصل تولیت و تصدى امور عامهجامعه دخیل است خود به خود و بدون حاجت به عزل، موجب سقوط قهرى ولایت و تصدى امر اجتماعى و عدم نفوذ احکامصادره از سوى آن متولى و متصدى مىگردد.»
در پاسخ به پرسشی دیگر، درباره علائم شرعی «ولایت جائر» آیت الله حسینعلی منتظری نوشته است: جور، مخالفت عمدی با احکام شرع و موازین عقل و میثاقهای ملی که در قالب قانون درآمده باشد، و کسی که متولی امور جامعه است، بدین گونه مخالفت میورزد، « جائر » و ولایتش « جائرانه » است.
آیت الله منتظری همچنین تاکید کرده است، که در صورتی که متصدی، شرایط لازم را از دست بدهد، دیگر نمیتواند برای توجیه «مشروعیت تولیت و زمامدارى» خود بر اصولى مانند «حمل بر صحت و اصالت برائت» استناد کند، «بلکه وى باید براى اثبات عدم تخلف از شرع و قانون و احقاقحقوق مردم و بقاء بیعت اکثریت مردم با او، بیّنهاى معتبر و دلیلى معقول براى مردم بیاورد و آنان را راضى کند.»
این مرجع تقلید پیشتر در بیانیه ای تأکید کرده بود: «اینکه عدهای نسبت به حکومت خودی بوده و بتوانند دست به هر جنایتی بزنند، به خوابگاه دانشجویان حمله نموده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و از طبقه بالا به پایین پرتاب کنند، قتلهای زنجیرهای را انجام دهند و فرهیختگان این ملت را وحشیانه ترور نمایند و از مجازات مصون باشند، با هیچ دین و آیینی سازگار نیست.»
«ترس از صاحبان قدرت شرک است»
وی در پاسخ به سوالی در باره «وظیفه شرعى مردم در قبال چنین متصدیانى»، که به گفته وی «شرعاً و عقلاً تولیت و تصدى امر اجتماعى را از دست دادهاند» اظهار داشته است، مردم باید بر اساس قاعده «امربهمعروف و نهىازمنکر» در حد توان خود برای برکناری چنین مسئولانی تلاش کنند.
محسن کدیور که خود یک روحانی است، از آیت الله منتظری در مواردی چون مشارکت در کشتار مردم و برخورد خشونت آمیز با آنها، سلب آزادی و جلوگیری از اطلاع رسانی و همین طور شهادت دروغ به عنوان «گناهان کبیره» نام برده و خواستار توضیخ نسبت آنها با «عدالت» به عنوان یکی از مهمترین شرایط تصدی پست ولایت فقیه شده است.
آیت الله منتظری در پاسخ گفته است:« ارتکاب همه معاصى نامبرده یا اصرار بر برخى از آنها از بارزترین و گویاترین شواهد فقدان عدالت و از مصادیقآشکار ظلم و بىعدالتى است.»
این مرجع تقلید شیعیان همچنین با رد استدلال مقامهای جمهوری اسلامی ، که معمولاً در مواجهه با مخالفتها و تهدیدها میگویند، « حفظ نظام از اوجب واجبات است»، تاکید کرده است، حفظ نظام به خودى خود نه موضوعیت دارد و نه وجوب آن وجوب نفسى است.
«نظامى که گفته مىشود، حفظ آن از اوجب واجبات است، نظامى است که طریق و مقدمه و بر پا کننده عدل و اجراء فرائضشرعى و مقبولات عقلى باشد.»
وی در بخش دیگری از پاسخهایش به پرسشهای محسن کدیور از آنچه آن را «حاکمیت بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن وبازداشت و شکنجههاى قرونوسطایی و استالینى و ایجاد خفقان و سانسور روزنامهها و اخلال در وسائل ارتباطى و زندانى کردنعقلاء و نخبگان جامعه به بهانههاى واهى و تحمیل اعتراف به امور خلاف واقع بهویژه در زندان» خوانده، به شدت انتقاد کرده و بر غیر شرعی و فاقد اعتبار بودن چنین حاکمیتی تاکید کرده است.
۱ نظر:
. آیتالله منتظری پدر انقلاب مقدّس اسلامی فرمودند:
استقلال یعنی زیر یوغ خارجی نباشیم و آزادی یعنی مردم در اظهار عقیده و بیان آزاد باشند. نه اینکه به محض ابراز نظر مخالفی، کار به زندان و حبس
چقدر ناراحت کننده است که اشخاصیکه سیسال پیش فریاد میزدند استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی همان اشخاصیهستند که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را از بین بردند. انشاالله خداوند به اینها میفهماند که معانی این شعارها که دوباره این روزها میشنویم چیهست. همین شعارهاییکه انقلاب عزیز اسلامی ما را سیساله پیش به دنیا آورد.
ارسال یک نظر